söndag 30 september 2007

Kloka ord

Läste precis klart morgontidningen. I söndagsbilagan fanns ett citat av Patricia Tudor-Sandahl som var så fruktansvärt klokt och bra så att jag var tvungen att skriva ner det.

"Lycka är att få det man vill ha här i livet, glädje att vilja ha det man får. Och den felande länken mellan de två är tacksamhet."

Så oerhört bra skrivet. Jag tror att det är precis så. Det är så mycket man vill ha och man kan känna sig lycklig när man får det, men för att sedan känna glädje över att man har fått det man vill ha måste man ha förmågan att uppskatta det och att känna tacksamhet för det man har fått.

Är det något som de som har genomgått IVF verkar ha gemensamt så är det tacksamheten, förmågan att inte ta sina underverk för givet och att ta till vara på glädjen över vad de fått. Det gör mig alltid lika varm och glad att läsa om det. Det svåra har ändå fört med sig något stort.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka kloka ord. Så fantastiskt bra skrivet.

Tingeling sa...

Otroligt fint inlägg.
Tror jag måste få länka till det inlägget i något skede från min blogg om det är ok.
Fantastiskt och sant.

Ribbolita sa...

Tack, vad gulliga ni är. Tingeling - det är givetvis ok.

Barnets mamma sa...

Hej! Hittade hit via Tingeling. Vi är, vad jag förstår, i ungefär samma skede i IVF. Men VAD ÄR PROGGISSAR? Det får vi inte i Malmö...
Titta gärna in på min blogg: Http://minprovrorsbefruktning.blogg.se

Ribbolita sa...

Proggisar ett slarvigt uttryck för progeteron vagiatorer som man får efter ET (embryo transfer) för att förbättra miljön för det lilla embryot. Så att det förhoppningsvis vill stanna i livmodern. Var glad för om ni får ett annat alternativ i Malmö. De är hemska!

Det verkar som om du är mitt i din första IVF. Hoppas verkligen att det går bra. Lycka till!

Barnets mamma sa...

Aha, tack..:)

Anna-Bell sa...

Åh vad fint och passande. Lär skriva av dem och sätta på kulskåpsdörren;)Kloka ord!
Anna-Bell