tisdag 11 september 2007

Första VUL avklarat

Efter en natt fylld av mardrömmar om saker som kan gå fel i en IVF och alldeles för lite sömn till följd åkte vi iväg till Sophiahemmet för blodprov och första VUL.

Trots varma kläder hade de lika svårt att hitta en åder att sticka i denna gång. Hmm.

VUL gick bra, trots att det var en manlig läkare. Har svårt att hantera det. Känner mig alltid lite extra spänd och generad. Min man var med och han tyckte att det kändes konstigt att någon annan var där och "rörde om". Vi tyckte båda att det var skönt att han var med dock. Känns viktigt att dela detta. Läkaren sa att det såg bra ut och att det hade utvecklats 12-13 blåsor. Att betyget var att det var bra. Jag hade ju helst velat att han sagt att det såg sjukt bra ut, att han aldrig hade sett ett så bra resultat tidigare eller något annat "balanserat" - helt rimliga förhoppningar i mitt tycke ; ) , men jag fick nöja mig med ett bra. Tänk att man inte kan låta bli att överanalysera läkares besked.

På vägen därifrån sa min man att han var ledsen över att hur det än blir så är vi berövade lite av magin kring detta med barn och graviditet. Våra eventuella barn kommer inte att ha blivit till på en resa i Italien och vi kommer inte att helt okomplicerat bara upptäcka en dag att det var dags för oss att bli föräldrar. Det är verkligen en sorg det också. Även om det givetvis skulle vara stum lycka och total magi om detta lyckas - men på ett annat sätt och inte utan kamp och sorg.

Har bestämt mig för att inte gå på en planerad tjejmiddag med mitt tjejgäng i kväll. Dels för att jag fortfarande känner ett behov av att vila upp mig på kvällarna och dels för att hon som vi ska till har en liten dotter på några månader och att en annan av tjejerna i gänget precis har "outat" att hon är gravid. Sannolikheten är således stor att vi kommer att prata om barn och graviditet en stor del av kvällen och jag orkar verkligen inte det. Jag orkar inte heller få några frågor om när det är dags för oss att "sätta igång". Hatar att ljuga dock och vill inte behöva göra det, men måste ju hitta på någon ursäkt. Fan vad allt med detta är komplicerat.

De ringer i eftermiddag och säger när nästa VUL är, troligtvis fredag eller lördag. Då får vi också antagligen veta när ÄP blir mer exakt. Burr.

2 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Ett avtryck är kanske på sin plats. Tack för att du litar så mycket på mig att du släpper in mig till ditt innersta och låter mig vara där utan att känna att jag är i vägen. Älskar dig. Är med dig lite vid sidan om när du behöver det. Pratar om mig själv lite mycket ibland så att du har någon att projicera lite ilska på...;)Tack för fin lunch. Håller med maken, du är mer lik dig själv nu. Det är bra. Du är en av de starkaste jag känner. Kram. vi hörs snart.