onsdag 26 september 2007

IVF-spöken under sängen

Jag sover dåligt och jag somnar ännu sämre. Jag - mästersovaren. Det är sjukt irriterande. Alla har någon grej de är bra på. Jag är bra på att somna och jag är bra på att sova. Men inte nu.

På dagarna lyckas jag mota bort andnöden. Rädslan. Osäkheten. Klarar av att känna glädje i nuet. Klarar av att tänka på annat. När jag ska somna är jag skyddslös. Jag får svårt att andas. Jag får ångest. Jag är rädd. Rädd för misslyckandets smärta. Jag vill ju så gärna att småttingarna ska stanna hos mig. Ändå kan jag inget göra. Bara vänta. Denna outhärdliga väntan. Som på dagen är lite pirrigt glad förväntansfull, men som på kvällen och natten drabbar mig.

Vill som ett barn inte gå och lägga mig. Är rädd för IVF-spökena under sängen som jag vet kommer fram så fort lampan är släckt. Försöker lugna mig själv. Försöker andas rätt och tänka att allt kommer att bli bra. Det är svårt.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Jag förstår dig verkligen! Och vad kan jag säga som tröstar och hjälper?

Jag hoppas så och tror på dig. Du är otroligt stark som går igenom det här. Tänk på det - tänk på allt du hittills gått igenom och klarat så bra! Försök vända din rädsla till hopp och går inte det - prata, skrik, gråt! Stäng bara inte inne känslorna i dig. Jag tänker på dig och tror verkligen att allt kommer att gå bra! Stoor kram!

Anonym sa...

Det måste kännas jättejobbigt att inte få känna dig avslappnad när du ska sova. Att hela tiden vara uppslukad av ivf:ens starka närvaro är tufft för själen. Jag hoppas du finner ro i dina tankar och jag önskar dig lycka till gumman.

Tingeling sa...

Det är märkligt hur mycket större allting blir på natten.
Oöverkomligt, närmast.
Hoppas du kan sova bättre i fortsättningen. Godnattkram.

Anna-Bell sa...

Det är svårt att tänka på annat. Så klart. Man kastas mellan hopp och förtvivlan hela tiden, så är det ju då man gör IVF.Men jag hoppas att detta ska gå bra. Åh vad jag hoppas!
Anna-Bell

Tingeling sa...

Hej! Min blogg har flyttat till den här adressen:

http://www.tingelingstankar.blogspot.com/

välkommen in!