tisdag 9 oktober 2007

v. 6 (5+0) - Vad olika det kan vara

Fick ett mail av en vän idag som berättade att hon ska på sitt första stora UL nästa vecka, men att hon inte var särskilt exalterad och att hon aldrig hade tyckt att UL bilder var mycket att titta på. Hon undrade om det skulle bli annorlunda när det var hennes eget foster hon tittade på. Sen skrev att hon att de inte skulle fråga om kön, så det enda de skulle få reda på var väl egentligen om det var tvillingar eller inte. Jaha. Vad svarar man på det?

Jag blev stum. Över hur olika det kan vara. Och faktiskt även lite ego-stum över att hon inte ens reflekterar över att jag kan vara fel adressat avseende sådana kommentarer. Att allt som har med graviditet att göra kan vara lite känsligt för mig. Lite för viktigt för att raljera kring. Men mest blev jag stum över att hon inte tänkte att det skulle bli ens lite stort och att hon inte var ett dugg orolig, utan utgick från att det skulle gå bra. Vi lever i så väldigt olika världar just nu. Det är svårt att nå varandra då. Svårt att inte bli sårad, eller arg, eller irriterad. Eller tycka synd om. Eller bli avundsjuk. Eller allt på en gång.

Jag svarade att det givetvis är olika, men att jag i vart fall skulle vara nyfiken på att få se den lilla parvel som stojar runt där inne. Det svarade hon inte på. Jag tycker synd om henne som inte kan känna magin, som verkar ta det hon fått för givet. När jag är en riktigt liten människa kan jag tänka att det skulle ha varit bra för henne om det varit lite svårare att bli gravid. Att hon kanske då skulle ha insett gåvan, det stora i vad hon får uppleva. Men den sorgen och oron kan man inte önska någon man tycker om, så det gör jag inte. Men jag kan fundera på det ibland. På vad som formar en som människa och om allt dåligt som händer en bara är dåligt i slutändan. Sen kan jag bli avundsjuk också. På hennes sorglösa känsla. All oro hon slipper. På att kunna ta för givet. Det hade i ärlighetens namn jag gärna också velat kunna. Fast också inte. Jag är glad över att känna magin. jag är glad över att jag förstår det stora som har hänt oss. Jag plågas av oron över allt som kan gå fel, men jag skulle inte vilja vara utan känslan av storhet. För det är stort att få vara gravid och det är sorgligt att inte förstå det.

Och nej jag gick inte på jobbminglet i alla fall. Orkade inte, så nu sitter jag här istället. Och försöker samla kraft att skriva klart ett yttrande. Fast jag inget hellre vill än att lägga mig i tv-soffan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Visst kan det ibland verka som att två personer kommer från två helt olika planeter. Det är så svårt att greppa. Jag blir asförbannad inombords över tjejer som inte varit överlyckliga över sin graviditet! Det är ett hån mot mig som kämpar så för att lyckas. Jag skulle värdesätta ALLT. Nåja, allt är relativt och alla har sin egen sanning. Jag hoppas allt är bra med dig och att din graviditet fortskrider i skön takt :)

Anna-Bell sa...

Sorgligt när människor inte fattar att de är lyckligt lottade. Klart att det är världens grej med ultraljud. Men har du gjort ultraljud än? Jag fick se Prinsen i vecka 6.
Kram!

Tingeling sa...

Åh, vad jag känner igen mig i det där.
Olika planeter, verkligen.

Men det är klart, man skapar ju sin egen verklighet med värderingar och beteendemönster utgående från vad man har i sitt bagage.

Vi råkar ha lite tyngre bagage än många andra.

På gott och ont, får man väl försööka säga, även om det mest känns som ont. Men kanske en dag...??

GRATTIS igen till din lycka!

Dagboken sa...

Jag håller med dig totalt! Och jag har svårt för andra gravida som bara blev det hur lätt som helst. Jag är inte en av de och vi kan aldrig förstå varandra.

Jag brukar oxå tänka ibland på hur jag kanske njuter mer av att få förmånen att bära ett litet liv i min mage än de där andra... men jag kan dock utan att skämmas önska att andra ska få gå igenom lite svårigheter, men inte ändlösa... och oftast inte de jag känner. Ibland kan jag tänka om mina syskon, att jag önskar att de kunde få pröva på barnlösheten nån gång men då är det mest av egoistiska skäl som att de skulle kunna förstå mig...

När ska du på vul?
Kram!

Kapybaran sa...

svårt ämne, som avhandlats i många blogginlägg.
nej, jag önskar ingen (allra minst oss själva) de tröstlösa vandringarna i längtansland.
men ja, ibland vill jag drämma något hårt i huvudet på de som tar för givet, de som säger "så ska vi få barn på våren, för det är så smidigt" eller motsvarande.
Och visst har ju erfarenheterna färgat oss. Visst kommer jag för alltid ha med mig en dos ödmjukhet som jag inte vet om jag haft vett till annars...