torsdag 4 oktober 2007

Nyttan av proggisar

En vän till mig som är en mycket kunnig biokemist har nu förklarat varför jag måste ta dessa förhatliga proggisar. Tänkte att jag skulle dela med mig av denna nyvunna kunskap.

Progesterone (som progissarna innehåller) är absolut nödvändigt för att fostret ska fästa i livmodern och för att graviditeten skall fortskrida genom att det är ett ämne som förhindrar att abort sker och förhindrar livmodersammandragningar. Progesterone påverkar också immunförsvaret på så sätt att det förhindrar kroppen att stöta bort fostret som faktiskt är en liten främmande parasit som invaderar kroppen (lärobokens ordval).

Efter den 7:e graviditetsveckan producerar moderkakan tillräckligt med progesterone för att ingen yttre tillförsel behövs (extra progesterone produceras i början av gulkroppar som finns i kroppen). Tydligen så beror vissa fall av infertilitet på att dessa gulkroppar ej producerar tillräckligt med progesterone i början av graviditeten och på så sätt leder till missfall.

Jag ska ta mina proggisar så lydigt så. Det känns också betydligt lättare nu när jag inte längre tror att jag gör det förgäves, utan gör det för att småttingarna ska stanna hos mig. Jag gör såå gärna allt som behövs för att de ska stanna och växa. Jag har gärna alla graviditetssymptom som går också. Inga problem, bara jag får fortsätta vara i detta välsignade tillstånd (som jag iof fortfarande inte har tagit in att jag är i).

1 kommentar:

Barnets mamma sa...

Tack för den informationen. Det var faktiskt helt nytt för mig!