måndag 8 oktober 2007

Alkohol - vad göra?

Lyxproblem, men ändå.

Jag är en person som tycker om vin - till maten, när det är fest och vid andra festliga tillfällen. Det är ganska sällan jag dricker mycket, men om det bjuds tackar jag inte ofta nej utan dricker i vart fall ett halvt glas. Jag har ett jobb där jag förväntas representera ganska ofta.

Detta är redan lite av ett problem i mitt nya graviditetssammanhang. Inte för att jag har problem med att låta bli - utan för att min omgivning förväntar sig att jag ska dricka i vart fall ett glas i ganska många olika sammanhang. Fram tills nu har jag dessutom i princip känt mig tvingad att göra det eftersom jag är 30+ och folk i annat fall hade utgått från att jag är gravid. Knäppt - javisst, men jag har inte orkat med sådana spekulationer när jag varit plågsamt, hjärtskärande långt därifrån. Lättare då att ta ett glas. Det går ju inte nu och då inser jag till min irritation att jag inte kan gå på en föreläsning/mingeltillställning med jobbet i morgon. Orkar inte med att folk börjar spekulera redan. Lättare då att inte gå. Retligt. Det kommer bli en rolig och lärorik tillställning och jag vill gå, men jag kan helt enkelt inte komma på någon ursäkt som håller.

Ganska sjukt egentligen.

I övrigt fortsätter tiden att snigla fram. I morgon går jag in i vecka 6. Underbart. Då är det 8 långa dagar kvar till VUL. Mina bröst är som spända bomber och jag har varit svagt illamående med halsbränna hela dagen. Härligt - kan inte få nog av symptom.

1 kommentar:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Gå på tillställning. Ta ett glas vin och gå runt med det. Vid tillfälle kan du hälla ut lite i ett handfat, eller så går du bara runt med det fyllda glaset och kanske låtsassmuttar på det ibland.

Ingen håller så noga koll på dig att de ser att du inte druckit något. Och du kan ju just ha fyllt på nytt.