tisdag 8 januari 2008

v. 19 (18+0) - fortfarande snorig

Känner mig lite bättre idag dock. Har försökt sova bort det sjuka och känner mig ganska duktig och ganska pigg efter 10 1/2 timmars sömn.

Tack för all peppning om att ta det lugnare. Det kan jag behöva. Det är sååå svårt att förstå att det inte bara är att bita ihop. Att det inte är bara mig det går ut över. Delägaren som är ansvarig för det mål som jag håller på med här hemifrån lät besviken igår när jag sa att jag skulle vara hemma idag också och det enda jag ville säga var: "men om det passar dig bättre så kan jag givetvis komma in i alla fall." Hur mycket Pavlos hund kan man bli?? Mycket trött på mig själv, men också liite nöjd eftersom jag bet mig i tungan och nu sitter här hemma idag också i alla fall.

Såg på Cityakuten igår - det var INTE uppbyggligt. In på akuten kom en gravid kvinna i vecka 20. Vi ultaljudet visadet det sig att allt inte såg bra ut och då kom det fram att hon hade haft influensa några veckor tidigare och att det hade drabbat barnet så att hon nu riskerade missfall... Vad funderade jag på innan jag skulle somna igår? Suck, jag måste verkligen bli lite coolare i mitt förhållningssätt till denna graviditet - inte suga åt mig av alla skräckhistiorier och möjligen undvika Cityakuten ett tag nu...

Nu fråga till läkaren imorgon för säkerhets skull:
- Finns det någon risk med att jag varit förkyld några dagar?
- Att dricka en kanna te om dagen vid förkylning - är det farligt?

1 kommentar:

Anna sa...

Vid min graviditet var jag så innihelvete "duktig" mot alla utom mot mig själv. Jag hade det jättestressigt på jobbet men förstod det inte eftersom det alltid hade varit så. Dessutom trodde jag att jag skulle klara ALLT nu när jag inte längre behövde hantera barnlöshetssorg. MEN jag var så duktig att pressa min egen kropp att det gick ut över Lilla My i magen. Stressen gjorde att det blev dåligt flöde i navelsträngen och hon blev under en period tillväxthämmad. Det slutade med att jag blev sjukskriven och inlagd på BB med hotande kejsarsnitt i vecka 32.

Så, det spelar ingen roll hur duktig man är i vanliga fall, man är mycket mera stress- och konfliktkänslig än när man inte är gravid. Kroppen behöver vila. Och det i dubbel dos när det gäller tvillingar ;-)

Det kan kännas som att man simulerar och bara latar sig, men en graviditet är faktiskt en stor grej. TA HAND OM DIG