onsdag 9 januari 2008

Allt gick bra

Oerhörd lättnad.

De fanns fortfarande där våra småttingar och efter en NOGA genomgång av UL barnmorskan med genomgång av hjärnan, läppar, armar, ben, magen, njurar m.m. (vi såg inte hälften hon pekade på men så länge hon tyckte att det såg bra ut så...) på båda två, så kunde hon konstatera att allt såg mycket bra ut och vi kunde äntligen andas ut. Glädjas. Ta till oss att det var våra småttingar där inne och att de mådde bra.

Hon kunde se säkert att den ena småttingen var en liten kille och hon trodde att den andra var en liten tjej, men det var hon inte helt säker på. Tydligen låg h*n så till att det var svårt att se. Vi får hålla oss till v. 28:s tillväxtUL. Vi är glada att vi bad att få veta dock. Vi behöver all verklighet vi kan få för att förstå detta.

Så fantastiskt spännande och fortfarande helt overkligt! Vilken dag. Är fortfarande helt omtumlad.

Svaren på frågorna var som följer:

1. Intyg om att jag inte kan träna? Det var inga problem. Det fick jag med mig ett som bara är att skicka in. Hade jag säkert kunnat ringa om tidigare också om jag bara hade tänkt på det.

2. Vad har de för sjukskrivningsprognos? De sjukskriver alla tvillingföderskor senast v. 28. Att arbeta därefter anser de medför allt för stora risker för för tidig födsel. Om inget händer dessförinnan som aktualierar sjukskrivning, sjukskriver de sådana stressare som mig från v. 24 på deltid eller heltid. Fram till dess måste jag dra ner rejält på tempot om jag inte ska sjukskrivas på heltid. Bara att informera chefen och hoppas på att de förstår att det är bättre att jag jobbar lite än inte alls. Dessutom är det hög tid för dem att lösa hur de ska göra med ersättare till mig i mina ärenden. Återkommer med rapport om hur det samtalet går...

3. Ska jag börja med järntillskott nu? Jag hade så bra värden så det behövde jag inte. Vi ska göra en ny bedömning när jag kommer dit i v. 22. Tjohoo. Mitt blodtryck var också mycket bra. Väldigt skönt.

4. Är det konstigt att jag fortfarande bara har gått upp 1,3 kilo, fast magen redan är stor? Det glömde jag fråga, men hon frågade inte heller om min vikt. Nu har jag dessutom gått upp ytterligare 1 kilo så det känns inte lika skumt längre. Vet egentligen att det inte är någon fara så länge småttingarna ser ut att må bra.

5. Är det farligt eller bra att strecha "växtvärken" i magen? Nej, inte så länge det bara sträcker och inte gör ont. Bara man lyssnar på sin kropp ska det vara ok.

6. Förkylning? Förståss inte farligt.

7. Tedrickande - glömde jag fråga om.

5 kommentarer:

Kapybaran sa...

vet du, jag bara ler. och gråter lite. det är så stort att få se sina knattar på den där skärmen. minns det som ren magi.
som att få hälsa på i en värld som inte är ens egen, fast den är inuti en. en värld som närmar sig ens egen med rasande fart.
ljuvligt.

Anna P sa...

Grattis till ett bara UL, grattis till dina två små knattar i magen och tack för du la ut svaren på dina frågor i bloggen :)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Härligt att läsa!!!!!

Jag tror... att det är helt ofarligt att gå upp 50 kilo eller ingenting så länge man ätar så mycket man vill ha. Kroppen och småttingarna reglerar det där själva.

Jag tror också... att det är relativt ofarligt att dricka the, men att man inte ska dricka allt för stora mängder fraförallt inte grönt. Men några kannor är det ingen fara med.

Åsa sa...

Vad skönt att allt gick bra - förstås! Stoor kram!

Frida sa...

Härligt att allt gick bra och att du fick betryggande svar på dina frågor!