fredag 10 oktober 2008

Att sova eller inte sova, det är frågan

S och J har som ni vet ätit flera gånger på natten. När S dessutom började vakna utanför de gångerna kände vi att det var dags att göra något radikalt. Särskilt som jag sköter nätterna själv numera. Det var ohållbart för mig att i längden sova så dåligt.

Vi började i går natt med en kombination av sova-hela-natten metoden och 5-minuters metoden och ingen mat på natten under 11 timmar mellan 19.30 och 06.30. Jag sov 4 1/2 timme, varav 1 1/2 timme i sträck var det längsta. Sjukt jobbigt och mycket bråk och skrik. Särskilt S var otröstlig och jag fick uppbåda all min viljestyrka för att inte ge honom den mat och tröst han ville ha. Igår på dagen åt de som aldrig förr och i natt vaknade de bara en gång var och då skrek de inte ens utan gruffade mest och bara 20-30 minuter var. När S vaknade var han inte ens arg utan låg bara och jollrade en stund och somnade sen om själv. Kors i taket - helt fantastiskt! Vi vågar inte riktigt tro att det är sant och håller tummarna för att detta är en trend som håller i sig...

Vi var på neo igår och S mådde så bra och utvecklades så bra att vi inte behöver komma dit igen. Underbart! Då sa läkaren samma sak som BVC tjejen tidigare gjort. Så stora fördelar är det inte med bröstmjölk att jag borde fortsätta pumpa ur. Amning är bra om det fungerar, men bröstmjölken i sig är inte så mycket bättre än ersättningen att det motiverar att jag tar tid att pumpa ur. De första fyra månaderna kanske, de första två veckorna definitivt, men inte nu. Även detta besked underbart, så igår pumpade jag min sista gång. Det hade varit en helt annan sak om jag hade kunnat amma, men nu får jag ju inte det eftersom både S och J styvnackat vägrar.

Idag fyller de 5 månader - minsann!

1 kommentar:

Frida sa...

Åh, så härligt att det verkar funka med nätterna! Vi gjorde ju likadant, och det har funkat i tio månader nu!