måndag 27 oktober 2008

Uppdatering sovrutiner II

Förkylning är inte bra för nattfriden. För fem dagar sedan blev lilla J förkyld och vaknade varje timme två dagar i sträck, sedan blev lilla S smittad och proceduren upprepades. Två slitna föräldrar till följd. Varav den ena (jag) också dessutom blev smittad och känner mig hängig av den anledningen också.

Helgen har gått åt till att kurera familjen och vila när det gått att vila. Lite fika med släktingar har också blivit av och läsning av fantastiskt bra pedagogisk bok "pedagogiska bilder" av Oldegård Ljunggren m.fl. Enkel, lättförståelig och tydlig bok om samspelet med barn, hur barn lär sig och växer som individer och hur pedagoger, föräldrar och andra vuxna i deras omgivning kan hjälpa dem i den processen. Läs den. Ännu finns inte så mycket som jag kan göra pedagogiskt varken rätt eller fel med lilla S och lilla J, men den dagen som det blir viktigt kommer snart (det går ju så hiskeligt fort). Är man en någorlunda sund människa, med någorlunda sunda värderingar sitter givetvis mycket i ryggmärgen, men det känns ändå viktigt att läsa på för att bli medveten om mitt eget förhållningssätt till barnen, mitt sätt att reagera och agera och vad som är bra och vad som är dåligt med det. Pedagogik är viktigt och allt sitter definitivt inte i ryggmärgen.

För övrigt kämpar vi nu dessutom med tidsomställningen. Lilla S och J har inte förstått att det numera är vintertid. Retligt... Därav mitt arla bloggande.

Inga kommentarer: