måndag 31 mars 2008

Profylax

Vi har gått profylaxkurs. En intensivkurs fredag och lördag. Den var hur bra som helst. Vi har läst massor och haft teorin om vad som händer vid en förlossning bra klart för oss, men känt oss väldigt osäkra på vad vi kan förvänta oss i praktiken. Det vet vi förståss fortfarande inget om, men profylaxkursen gav oss i vart fall en bild av hur det skulle kunna bli och det var massor värt. Vi fick dessutom hjälp med att tänka och prata igenom vilka rädslor vi har inför förlossningen och hur vi kan arbeta som ett team under förlossningen. Vad jag vill ska stå i förlossningsplanen osv. Verkligen toppen! Sen blir det givetvis inte alls som vi tänkt oss i slutändan och oavsett så kan jag ju precis lika gärna förlösas genom kejsarsnitt, men om det blir en naturlig förlossning så står vi i alla fall inte helt handfallna. Vi har vissa verktyg och vi vet var vi har varandra. Det känns bra.

Jag lever verkligen ett hemmafruliv nu. Idag var jag på Zetas handelsträdgård med min mamma och åt lunch och handlade penséer. Som jag sen planterade på balkongen. Och jag tyckte dessutom att det var en fantastiskt bra dag. Det måste småttingarna ha tyckt också för de har sparkat och putat glatt hela dagen. Hade det inte varit för huggen i ryggen när jag rör mig, så hade allt varit mycket trivsamt...

1 kommentar:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Profylax är bland det bästa som har hänt mig. Jag födde barn med andning som enda smärtlindring (och några kvaddlar också) och det var fantastiskt.

Men även om man inte har en lika enkel förlossning som jag tror jag att man har mycket hjälp av det man lärde sig på kursen. Man klarar sig nog längre innan det blir för jobbigt, och man vet hela tiden vad som händer. Även vid snitt kan man använda andningen när det gör ont efteråt eller om man spänner sig.

Kramar