fredag 28 mars 2008

När ska myten få dö??

Jag vet att denna fråga är uttjatad, men jag kan ändå inte låta bli att skriva av mig min irritation. I tidningen Amelia (som ändå läses av en kvarts miljon svenskar varje månad) stod följande att läsa häromdagen:

Här kan stress sätta sig!
15. Svårt att bli gravid
Symptom: Känns inte, men märks tyvärr tydligt.
Beror på: Ofta är problemet oförklarligt, men man har sett tydliga samband mellan stress och ofrivillig barnlöshet.
Lösning: Det är lättare sagt än gjort att inte stressa upp sig över att man inte blir gravid. Många par blir gravida när de väl bestämt sig för att adoptera barn - för att de slappnar av. Samma efekt kan fås när paret bestämmer sig för insemination eller IVF. Du bör även se över ditt liv i övrigt. Hur stressigt liv lever du? Vad stressar du upp dig över?

På allvar???? Givetvis ingen referens till var man har fått denna information ifrån. Vem har sett dessa tydliga samband? Vem har "rekomenderat" dessa lösningar? Jag vet att Amelia är en blaska och att den inte innehåller fakta utan är till för att roa. Men många som läser den tar den på allvar, tar till sig en del av det som skrivs i den. När ska denna myt försvinna om den ständigt underblåses?? Jag blir så trött och arg och ledsen.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Vi borde skriva in och fråga efter referenser till detta uttalande! Vad otroligt trött jag blir på sån sk*t!

Anna-Bell sa...

Har blivit sur många gånger då jag läst Amelia och då har det handlat om liknande saker. Grrr!

Lilla J sa...

Men ååååh! Man blir ju vansinnig!! Måste denna myt ständigt förfölja en? Så trött...

Pia sa...

Men vad f*n rent ut sagt! Jag blir galen när jag läser sånt här. För det första så sätter det ju rent galen press på infertila att "slappna av" och dessutom så låter det som att adoption (och IVF) är något slags fertilitetshöjande metod och det är det INTE.

Anna sa...

Kan man maila någon på den där puckade redaktionen och protestera?