torsdag 28 augusti 2008

"Välartad"

Min mamma berättade idag om att hon och en kollega hade skämtat om att hennes dotter var mycket mer "välartad" än hans eftersom hon/jag minsann hade presterat två barnbarn till henne. Hon menade att vara snäll, att återigen berätta om hur glad hon är över S och J, men för mig skär det sig i öronen. Hade jag således varit mindre välartad om det inte hade fungerat? Ett harmlöst skämt i hennes öron, men sårande för mig. Sårande eftersom jag tycker att hon borde förstå det olämpliga om hon tänker till. Likaså berättade hon om hennes mans tal till hans dotter på dotterns bröllop som bl.a. handlade om hur tidig hon hade varit med allt när hon växte upp, hur framåt i jämförelse med sina syskon. Slutklämmen på talet var givetvis att han inte skulle bli förvånad om hon var den första att få barn också. Även detta något harmlöst i mångas öron, han menade givetvis inget illa men hemskt i mina. Hemskt vid tanken på om talet varit till oss under vår tid när vi försökte, att behöva kämpa med tårarna på sitt eget bröllop. Nu försöker de säkert inte ens och är antagligen oerhört fertila, så för dottern med make var det säkert inget sårande utan bara gulligt. Men det hade inte behövt vara så. Det kan ju inte han veta. Då är det så onödigt att chansa. Även detta tycker jag att hon borde ha förstått efter våra öppna samtal om vår sorg, men inte. Jag kom mig inte för att säga något heller. Orkade inte bli ledsen igen. Hon menade ju bara väl. Men hur svårt ska det vara att få in att detta med barn kan vara känsligt och att man aldrig kan veta för vem?

3 kommentarer:

Lilla J sa...

Ja, det där undrar jag också. Hur svårt det kan vara att förstå att det är känsligt med barnfrågan alltså... Men det är väl som det är mest med människor: vi är dåliga på att sätta oss in i någon annans situation och därmed ofta tanklösa...

Tingeling sa...

Jaa du. Jag förstår väl att du är upprörd.
Harmlösa skämt kan bli oerhört sårande och traumatiska upplevelser så varför chansa?? Det borde väl finnas tillräckligt andra ämnen att skämta om eller?
Jag tycker också att man i allt för många bröllopstal hör insinuationer om "små, tassande fötter" och "vidga familjen" för att inte tala om prästens tjat om äktenskapets betydelse = skapa familj.
Otroligt. Ännu på vår tid, 2008.

Anonym sa...

Jättesvårt för vissa, tyvärr.
Ja fy för att sitta där vid bröllopsmiddagen och höra ett sånt tal.
Anna-Bell