lördag 9 februari 2008

Det gick bra hos doktorn

Mycket skönt. Alla mina värden utom järnvärdet var bra, blodtrycket var toppen och livmodertappen såg också mycket bra ut. Ska tillbaka om tre veckor och kolla livmodertappen igen. Allt för att de ska ha koll på att småttingarna inte kommer för tidigt. Läkaren konstaterade att det för tillfället inte fanns några medicinska skäl att sjukskriva mig och sa att det då var upp till mig. Om jag känner mig trött, stressad och inte känner att jag klarar att jobba heltid så sjukskriver de mig. De tar inga risker med tvillinggraviditeter. Väldigt skönt att själv kunna känna av och bestämma. Veta att jag har den möjligheten. Det är nu ca 5 veckor kvar till min soffperiod. För tillfället känns det lagom. Men mycket kan ju hända innan dess som gör att jag inte orkar jobba helt eller delvis.

De är så oerhört bra på Ultragyn. Omtänksamma, stöttande och måna om att vi får den hjälp vi behöver. Önskar att alla skulle ha det så under sin graviditet. Har förstått att det inte alltid är fallet.

Träffade en kompis häromdagen som är gravid i 36 veckan. Hon hade gått upp 25-30 kilo och det såg hur tungt ut som helst. Hon har bundit massa vatten också och tyckte att det var urjobbigt. I det perspektivet känns det faktiskt skönt att jag inte har gått upp så mycket i vikt ännu. Magen är tillräckligt tung som den är... Men ca 1 kilo i veckan har det blivit sen jul, så nu har jag gått upp 5,5 kilo. Barnmorskan sa att vikten inte spelade något roll så länge magens mått var bra och det var de. Långt över normalkurvan, men prick på tvillingkurvan.

Och ja - hon kunde givetvis titta på könet vår snälla läkare. Så där var de igen. Det är lika fantastiskt varje gång att få se dem. Våra småttingar. De låg skavfötters denna gång sötisarna. Inte heller nu var hon helt säker, men tyckte definitivt att det såg ut som att det var en tjej. 2-0 till tjejteorin, så nu tror vi att det är en tjej och en kille tills motsatsen har bevisats.

Är lika lugn varje gång efter att vi har varit där. Det är en så skön känsla att ha fått se dem och höra att allt ser bra ut.

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag låg också bra till på tvillingkurvan trots att jag bara väntade ett barn. Och så gick jag upp över 30 kilo... men så kom mitt enda barn för tidigt också.

Konstigt det där hur det kan vara.

Vad härligt att ni är så nöjda med MVC och läkarebsöken. Jag håller med om att alla borde få ha det så. Jag hade också en super-BM och fick göra extra UL och lyssna på hjärtat hur ofta jag vill trots att jag inte alls låg i någon riskzon (utom att jag var så stor då) Men så bodde jag i centrala Stockholm och råkade höra till en privat MVC-mottagning, alla har ju verkligen inte den möjligheten.

Åsa sa...

Hej! Vad skönt att allt går bra för er. Ta hand om er i fortsättningen. Känns jobbet för jobbigt så se till att sjukskriva dig. Ni betyder mest nu. Kram

Frida sa...

Jag blir så glad för din skull att du har bra BM och läkare. Själv hade jag en urusel och ointresserad BM och blev bollad mellan tusen olika läkare. Det var nästan skönt när jag blev inlagd och fick träffa samma sköterskor flera gånger i rad. Däremot fick jag inte träffa samma läkare en enda gång :(