söndag 11 januari 2009

Ni måste ju skaffa en Nanny

Jag har glömt bort att skriva om mitt möte med min chef innan jul. Ett intressant möte i många aspekter.

Vi träffades av en slump i receptionen när jag var där för att hämta min julklapp och han frågade när jag skulle komma tillbaka och jobba igen. Jag svarade efter påsk, vilket han blev mycket nöjd med, men så fick han en rynka i pannan och undrade hur vi skulle göra då. Vi som i jag och min man. Jag svarade att min man tar över då och att han sedan är hemma med de små fram till inskolningen i augusti. Men hur ska det gå att vara hemma med två stycken ensam - undrade chefen oroligt. Jag ignorerade vad jag trodde att han menade och svarade att det ju är lite tungt ibland men att det går bra för det mesta. Jo, det är klart svarade han - men du är ju MAMMAN. Det blir ju skillnad för J. Ni måste ju få någon hjälp. Jo, men det får vi. Det är super svarade jag, för vi har alla tre föräldraparen i Stockholm och de hjälper till massor. Jo, men riktig hjälp sa han. Ni måste ju skaffa en Nanny. Inte för att jag inte tänkt tanken själv ibland... ; ) Men ändå, tänk att jag skulle vara kapabel till så mycket mer än min man. Märkligt att det inte är ett givet tankesätt även när jag är på jobbet. För då är det märkligt nog inte så att jag alltid förutsätts klara allt som mina manliga kollegor inte klarar... Ibland känner jag att jag och min chef inte riktigt lever i samma värld... Varken faktiskt eller ideologiskt.

Att arbeta på en advokatbyrå kan till och från få lite av ett löjets skimmer över sig.

4 kommentarer:

Lilla J sa...

Helt otroligt! Att det finns de som fortfarande lever på stenåldern...

Jag har sprungit på min andel av den sortens män när jag jobbade inom sjukvården och de var alla 40-talister, högavlönade och gick i rock. Skulle inte bli förvånad om detta stämmer in på din chef också?

Jag har aldrig förstått det där resonemanget, att mamma ska vara bättre för barnen än pappa! Speciellt inte när barnen är så pass gamla som era kommer att vara till påsk. Vi lever väl inte på 1800-talet? Fast din chef verkar ju göra det ;)

Uniflora sa...

Fantastiskt. Jag tappar alla ord.

Han förtjänar en käftsmäll faktiskt.

Kram

Kapybaran sa...

jeeez.
vilket nöt!
ungefär samma andas barn som det jag skrivit om hos mig.
puckopuckopucko!

lillawi sa...

Ja vad säger man. Jag möter samma smarta resonemang ibland men (hoppas jag) bara eftersom jag ammar.

lw