tisdag 2 december 2008

Peppisbak

Jisses vad gott det blev, men det var lite trixigt att få till bak mellan sovning, lunch, blöjbyte, lunch mammor och bebisbus. Jag bakade när mina bebisar sov och när de lekte damsugare (lilla S blev supersur dock när hon backade runt en hörna och helt plötligt var ute ur köket...) respektive propeller (lilla J är inte så bra på att backa utan snurrar mest runt) på magen på golvet och hon bakade när hennes dotter sov och sonen var lugn. Att göra vackra figurer var uteslutet. Efter en halvbra omgång med osthyveln insåg vi att det blev bäst med vassaste kniven. Rosendals trädgårdscafés pepparkaksrecept går inte av för hackor dock, peppisrutorna blev exakt hur goda som helst - hårda, knäckiga och ljuvligt peppriga - och baket avslutades med en långpromenad i regnet. December kan verkligen vara mysigt. I morgon väntar bak av resten av peppisdegen och i slutet av veckan saffransskorpor och chokladgodis. Mmums!

Lilla S föll tillbaka några pinnhål i natt med gnäll 01.30 och 03.55. Morr. Bråkbebis.

Idag träffade jag vännen S igen. Hon vägrar stuvnackat även denna gång att säga att lilla S och J är charmiga (och då fick hon ändå lilla S att gurgelskratta, vem smälter inte av det?!), roliga, vackra, söta, gulliga eller något annat superlativit. Dumma. Och dumma mig som inte kan låta bli att bry mig liiite.

1 kommentar:

Kapybaran sa...

her loss....... om hon inte förmår att uppskatta mirakel när hon har dem mitt framför näsan.

vad underbart gott det lät med julbakeri. kanske något att satsa på. hm.