måndag 10 december 2007

Äta utan ångest - hur gör man??

Fy, vad svårt det är med vad man får och inte får äta. Jag vill inte äta någonting som kan skada småttingarna samtidigt vill tycker jag om mat och vill inte avstå från något som jag kan äta bara för att vara på den säkra sidan. Tycker det är helt hopplöst.

Trodde att jag hade förstått grundprincipen:
- fisk, kan innehålla bakterier om den är rå och miljögifter i vissa fall, annars kan och ska man gärna äta tillagad fisk.
- Kött, kan innehålla bakterier om det inte tillagats till 70 grader, annars kan och ska man gärna äta tillagat kött.
- Ost, skall endast ätas pastöriserad. Nej, det var tydligen inte heller helt rätt för även pastöriserad ost kan innehålla listeria om den inte har lagrats tillräckligt länge var det helt plötsligt någon som sa. Jaha och hur vet man det. Är tillbaka på att bara äta färskost och hårdost igen. Har fortfarande inte fattat om det innebär att jag inte kan äta t.ex fetaost. Suck.

Och så får jag ångest även när jag äter saker som jag kan äta, bara för att det känns som om jag när som helst kan få besked om att det ändå är farligt...

För övrigt är magen ganska stor nu, men jag har fortfarande inte gått upp ens ett kilo - hur skumt är inte det?? Helt normalt enligt alla böcker och barnmorskan, men ändå...

4 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Fetaost som säljs i butik är alltid pastoriserad och den kan du äta. Är du orolig kanske du ska hoppa över det på den flottaste resturangen där de har "äkta" extrafin ost för den är kanske inte pastoriserad.

Sen är mitt tips att gå på livsmedelsverkets rekommendationer. Du kommer att få höra tusen olika saker om mat du måste äta och annat som du absolut inte får äta, och till slut kommer du inte ens att våga dricka vatten, men vara tvungen att äta tre burkar med omega-3-tabletter varje dag. Och det mesta av tipsen kommer att sakna vettig vetenskaplig relevans utan kommer att bygga på hörsägen.

Åsa sa...

Visst är det lurigt? Jag äter inte så mycket ost i vanliga fall så jag är glad jag slipper den läsningen på paket. Fisk tre dagar i veckan sa barnmorskan igår. Men samtidigt får det inte vara insjöfisk eller östersjöfisk... Jag käkar fisk tre gånger per år ungefär.

Bäst att börja med matlistor! Kram

Kapybaran sa...

håller med Kattmamman. kolla listan och försök ta det lugnt.
å andra sidan kallade dr:n på sophiahemmet den listan för "dåligasamveteslistan" och tyckte att även den är för stenhård.
jag åt tillagad fisk och genomstekt utan betänkligheter. All hårdost, feta och pastöriserad mozza gick ned, men avstod (snyft) mögelostar av alla slag.

Heja heja, snart får du äta vad du vill igen!

Anna-Bell sa...

Jag körde också på efter livsmedelsverkets rekomendationer, alltså åt jg inte opastoriserade ostar eller östersjöfiskar. Jag höll mig till säkta kort om jag var osäker.