onsdag 9 juli 2008

Amning - förvånande laddat och starkt

Det är svårt med amningen och det är förvånande laddat för mig och starkt. ger mig en känsla av misslyckande. Som att min kropp än en gång sviker mig. Ändå vet jag ju egentligen att det inte är så, att jag är fånig och att småttingarna går fint upp i vikt och att det är det som är viktigt. Dessutom finns det stora fördelar med flaskmatning, som att de alltid kan bli mätta, att jag slipper amma bland folk jag inte vill amma inför, att min man och jag alltid kan hjälpas åt, att andra kan hjälpa till också.

Lilla J har blivit ganska bra på att amma, men orkar fortfarande inte alltid äta sig mätt. Det rinner och slabbar en hel del också. Lilla S har fortfarande inte ätit ett helt mål via brösten. Han kan när han är duktig äta så att han håller sig en timme - max en och en halv. Ofta blir han bara frustrerad och misslyckas helt. Han är bättre med "plast-tutan" (en sådan som man kan ha för att skydda såriga bröstvårtor, tydligen mer lik nappflaskan och därför lättare för honom) än med bara bröstet, men inget går bra. Jag kämpar på och tränar honom, men med två att hinna med är det svårt att hinna med att träna honom så ofta som jag borde. Jag vill så gärna att det ska gå, men det känns ganska hopplöst. Ännu pumpar jag ur så att en stort del av hans dagsintag kommer från brösten och vi har bestämt att jag ska försöka göra det i två månader till dvs. till att de är 4 månader (eller 3 om man räknar från bf).

Jag vet att ersättningen också är bra, men ändå kan jag inte låta bli att bli ledsen över att det inte fungerar. Tänk att amningen är så starkt förknippad med moderskapet även för mig, som egentligen "vet bättre". Är glad över att det fungerar så bra som det gör med lilla J i alla fall, annars skulle jag nog känna mig ännu mer misslyckad (trots att jag vet att jag inte borde).

3 kommentarer:

Åsa sa...

Jag önskar jag kunde ge nåt råd... men amning har jag inte kommit till. Förstår att det är svårt för många. Jag hoppas det släpper snart för lillen iaf. kram

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Amningen fungerade skitdåligt med Lillkatten också. Han är född i vecka 37+0 och räknas alltså som fullgången, men ändå kunde han inte suga utan amningsnapp. Jag kämpade och slet och vägrade ge upp, och idag när han är 18 månader gammal ammar han fortfarande.

Men till skillnad från dig hade jag bara ETT barn.

De första månaderna ammade jag oftare än en gång i timmen, dygnet runt. Jag sov aldrig och ammade jämnt, och han gick ändå inte upp i vikt.

Det fungerar med ETT barn, men med två blir det ohållbart. Du kan inte göra mer än vad du redan gör!!!!!

Har du pratat med amningshjälpen? det kan vara skönt att prata med någon där och få bekräftelse på att du gör allt du kan, så är det kanske lättare att släppa och gå vidare?
http://www.amningshjalpen.se/

Kramar

lillawi sa...

Amningen funkade för mig sist, jag gick amningskurs och grejer, födde ett fullgånget barn som snabbt fick in galoppen. Det var min smala lycka! Kan inte påstå att det så mycket var min förtjänst. Är säker på att du inte gör något annorlunda än vad jag gjorde. Men du har TVÅ bebisar och är inte som de flesta andra mammor, det är en unik situation de flesta aldrig får uppleva. Och tuffare. Speciellt vad det gäller amningen.

Jag tar ingenting för givet nu inför tvillingarna. Det kanske inte går alls, tänker jag. Jag måste vara inställd på det men inser samtidigt att det kommer bli jättejobbigt om det inte funkar, det ÄR laddat med amningen.

Så all sympati för att du tycker att det känns svårt när det inte funkar som du önskar. Det är ju inte alla barn som snabbt får in hur de ska suga, en del, speciellt prematurer, har tuffare att lära sig sugtekniken som är en helt annan än flaska. Och kräver ganska mycket kraft. Det tar längre tid helt enkelt. Och tiden tryter ju - för dig inte minst, ni har ju TVÅ bebisar hemma.

Jag har faktiskt inte hört om en enda tvillingmamma där amningen gått som på räls och man har fortsatt amma jättelänge, med samma smidiga lätthet som en enkelmamma. Av olika men faktiskt ganska självklara anledningar. Man måste ju få vardagen att fungera och man måste se till att få vila själv också.

Du har för fasen tvillingar, Ribbolita! Bara graviditeten var en hjälteinsats! Du är världens bästa mamma till dina små. Glöm aldrig det. Ta en dag i taget med amningen, men känn dig aldrig aldrig misslyckad. Det har inget med din mammaroll att göra. Du har förmodligen redan kämpat mer än de flesta nånsin behöver.

lillawi